dissabte, de juny 22, 2013

La Foradada, l'autèntic mirador del delta de l'Ebre i els Ports

Sovint hi ha municipis que utilitzen la "frase comercial" de "mirador del Delta" (altres fan variacions canviant "mirador" per "porta", "balcó", "cor", ...). Totes aquestes fórmules em semblen perfectes i legítimes, però no la d'alguns municipis empren la "marca delta de l'Ebre" per a fer auto-promoció quan estan força distants; però això ja és un altre tema.

Slogans publicitaris a banda avui vull parlar del que crec que és l'autèntic mirador del delta de l'Ebre i també del massís dels Ports: el cim de la Foradada. Reconec que hi ha un altre mirador des d'on gaudir dels dos parcs naturals de les Terres de l'Ebre, però és més "modest" i del que en parlaré properament. També és cert que hi ha altres llocs elevats des dels que es pot gaudir de panoràmiques del Delta i dels Ports però des de cap altre es veu tan bé el Delta i cap dóna una panoràmica tan neta i frontal dels Ports.

La foradada és una muntanya de 695 m (segons l'entrada de la viquipèdia de la Foradada, jo diria que és una mica menys al voltant dels 650 m) de la serra de Montsià. La pujada a aquest cim és tot un clàssic perquè l'aproximació en cotxe és molt fàcil des de Sant Carles de la Ràpita (també es pot pujar des de Freginals, Amposta, Alcanar o Ulldecona) i el recorregut és molt assequible per a tots els nivells amb diferents senders per arribar-hi. Depenent de la ruta triada variarà la distància total. La que us comento breument són 7,5 Km que es poden fer tranquil·lament en 2 hores o 2h 30m depenent del ritme i dels temps d'aturada "obligatòria" a la font de Burgar (passeu per l'àrea interpretativa on trobareu plafons informatius, forns de calç, carrasques, ...), La Foradada i Mata-redona.

S'arriba amb cotxe fins al cocó de Jordi on hi ha una zona d'aparcament; el camí està asfaltat -una mica estret però bo- i s'agafa des de la N-340 a l'alçada de Sant Carles de la Ràpita (indicat com a camí de Mata-redona). Des de la mateixa zona d'aparcament comença la sendera que puja molt suau seguint marques de PR-C83 (grogues i blanques) fins a trobar el GR-92 (seguir-lo cap a l'esquerra) fins arribar a la font de Burgar. Des de la font en lloc de seguir del GR-92 agafarem una sendera que surt a l'esquerra de la font (cap a la lloma del pla de la Rueda. Aquest sender s'ha de seguir sempre cap a munt (a la dreta en trobarem un que també ve del cocó de Jordi). Hi ha un moment en que ja es veu la Foradada davant nostre (no hi ha cap dubte amb el camí a seguir). La darrera pujada (hi ha un indicador) és una mica dura per la inclinació però és molt curta i val la pena perquè arriba just davant mateix del forat de la Foradada. En arribar-hi un s'adona que està a un lloc especial pel mateix forat, que ja és curiós, i per les vistes magnífiques tant des de dins del forat com des de dalt del cim.

En dies clars hi ha gent que diu haver vist les Balears. Des del cim de la Foradada (a sobre del forat) hi ha una panoràmica de 360º amb Sant Carles de la Ràpita i la punta de la Banya en primer pla i evidentment tot el delta de l'Ebre, bona part de les comarques del Montsià i el Baix Ebre, la serra de Godall, la plana interior del Montsià i, al fons, el massís del Port. Val la pena quedar-se una bona estona badant i gaudint.

La baixada la farem seguint el GR-92 (que fa una variant per a pujar a la Foradada). Seguirem les marques roges i blanques en direcció a Mata-redona, un gran conjunt de masos, corrals i paridores abandonats que es veuen durant la baixada. El GR passa a tocar dels masos de Mata-redona i segueix per endinsar-se pel bosc del Burgar on predominen les carrasques. El sender és força distret (tot de baixada) amb ombra fins arribar a la font de Burgar des d'on resseguirem el primer tram del recorregut fins al cocó de Jordi.

Si la pujada és una excursió clàssica de la serra de Montsià, encara ho és més fer-la una nit de lluna plena (com la que vam fer quan vaig fer les fotos que adjunto). El Centre Excursionista La Foradada de Sant Carles de la Ràpita organitza una pujada el dissabte de juny en que hi ha lluna plena (el 2013 han fet la 15a edició).

després de la font de Burgar, cap a la lloma de la Rueda, es veu el delta de l'Ebre

enfilant cap a la Foradada

el sol ponent-se darrera del massís dels Ports

Sant Carles de la Ràpita des de la Foradada

dins del forat

Des de la Foradada: La Ràpita, la punta de la Banya i la badia dels Alfacs il·luminats per la lluna plena

Fotografies fetes un altre dia (abril 2011):

àrea interpretativa del Burgar (forn de calç, carrasques, ...)